Kniha o tom, jak řešit problémy – a jak to učit studenty.
G. Polya: How To Solve It
první vydání: 1945, druhé vydání 1957
Kniha o tom, jak řešit problémy - a jak to učit studenty. Čtyři části - 1. In the classroom - 2. How to solve it - 3. Short dictionary of heuristics - 4. Problems, hits, solutions ...ale to hlavní je na jedné stránce PŘED vlastním začátkem - - algoritmus "how to solve it": ################################################################################ ################################################################################ ################################################################################ A. Porozumět problému - Otázky opakující se v celé knize: - Jaká je neznámá (co hledáme)? - Jaká jsou data (co známe)? - Jaké jsou podmínky? - jsou podmínky splnitelné? - stačí podmínky k tomu, aby určily řešení? - nebo jsou nedostatečné? - jsou redundantní? - jsou sporné? - Nakresli si obrázek - Zaveď vhodné označení - Odděl různé části podmínek. Můžeš je zapsat? B. Navrhnout plán - Už jsi to někdy viděl? - Nebo jsi viděl stejný problém v trochu jiném tvaru? - Znáš příbuzný problém? - Znáš větu, která by mohla být užitečná? - Podívej se na neznámé! - Zkus myslet na příbuzný problém, který má stejné nebo podobné neznámé - Máš problém příbuzný k tvému, který už je vyřešený. Můžeš ho využít? - Můžeš použít jeho výsledky? - Můžeš použít jeho metodu? - Můžeš přidat nějaký pomocný prvek, abys tím umožnil jeho využití? - Můžeš problém formulovat jinak? - A ještě jinak? - Vrať se k definicím. C. Provést plán - Zkontroluj každý krok plánu. Vidíš, že je správný? Můžeš to dokázat? D. Ohlédnout se - Můžeš zkontrolovat výsledek? - Mohl jsi výsledek získat jinak? - Můžeš ho hned vidět? - Můžeš použít ten výsledek nebo tu metodu pro jiný problém? ################################################################################ ################################################################################ ################################################################################ Komentář: Tohle bych měl učit. Řešíme problémy, intuitivně něco z toho dělám, ale tohle bychom mohli učit jako (meta-)algoritmus! k částem: - 1. In the classroom - Jeden z nejdůležitějších úkolů učitele je pomáhat studentům. - Student by měl získat tolik zkušenosti ze samostatné práce, kolik jen jde. - Učitel by měl pomáhat ne příliš moc a ne moc málo, aby na tsudenta zbyl rozumný díl práce. - Otázky, doporučení (Co je neznámá etc.), obecné otázky. - Když hledáme řešení, měnit úhel pohledu na problém. - Řešení má čtyři fáze, každá je důležitá. - Porozumění problému. Je bláznovství odpovídat na otázku, kterou jsme nepochopili. K porozumění slouží zmíněné otázky - Jaká je neznámá (co hledáme)? - Jaká jsou data (co známe)? - Jaké jsou podmínky? - Kontrolní otázky: Příklad s odvozením délky úhlopříčky hranolu o stranách a, b, c" - Použil jsi všechna data? - Délka, šířka a výška hrají stejnou roli, jsou ve ýsledném vzorečku proměnné zaměnitelné? - Když se výška zmenší na nulu, z hranolu se stane obdélník, když dosadíš za výšku nulu, dostaneš vzorec pro úhlopříčku obdélníka? - Když se výška bude zvětšovat, úhlopříčka by se měla prodlužovat, odpovídá tomu tvůj vzorec? - Když se všechny rozměry hranolu zvětší na stejný násobek, úhlopříčka by se měla prodloužit také na stejný násobek. Je to tak? - 2. How to solve it - A Dialogue - Kde bych měl začít? Začni od zadání úlohy. - Co mám dělat? Představ si problém tak jasně a živě, jak jen dokážeš. Izoluj základní části problému: - "problem to prove": hypotéza a závěr - "problem to find": neznámá, data a podmínky. Dívej se na problém z různých stran a hledej styčné body s tím, co už znáš. - 3. Short dictionary of heuristics Asi nejobsáhlejší část knihy, není "short", některá hesla kraťoučká, opravdu slovníková hesla, jiná vlastně kapitoly. Zaujalo: - dělení problémů na "problem to find" a "problem to prove" (neuvědomoval jsem si a) že zásadní b) že vyčerpávající (všechny problémy)) - Pappus... - ... - 4. Problems, hits, solutions Příklady problémů, k nim nápovědy a nakonec řešení.